Vi Tilbyr

Ved en vanlig årlig undersøkelse kontrolleres tennene med sonden og 2 røntgenbilder. Tannsten blir fjernet og tennene blir pusset for misfarging.

Det gis forebyggende veiledning vedrørende begynnende karies og tannkjøttssykdommer.

Vi tilbyr innkallingsrutiner som tilpasses den enkelte pasients behov. Noen har behov for tannstensfjerning/kontroll av tannkjøtt 3-4 ganger i året. For de fleste er 6 el 12mnd intervaller det vanlige.
Vi forsøker å gi våre pasienter akutt tannbehandling samme dag.
Vi følger tannlegeforeningens anbefaling vedrørende bruken av kompositt (plast) og amalgam. Dvs at vi kun unntaksvis bruker amalgam.

Vi kan også tilby fyllinger i porselen og gull. Dette må taes over to seanser, fremstilles av tanntekniker, og er vesentlig dyrere en vanlig kompositt.
Krone brukes når tannen er ødelagt og vanlig fyllingsterapi blir usikker eller umulig å gjennomføre. Krone brukes også for å oppnå bedre estetikk. Behandlingen krever to seanser og kronen fremstilles av en tanntekniker. En krone lages enten av porselen med en kjerne i gullegering eller porselen. De fleste kroner bestiller vi fra tanntekniker i Hong Kong. De er svært flinke og prisen er lav. Se vår prisliste.

Fasett er poselenskall som kan lages til fronttennene i overkjeven for å forbedre estetikken. Noe av tannen må reduseres før tanntekniker kan fremstille fasetten. Når fasetten er fremstilt limes denne på tannen.

Bro lages når en eller flere tenner mangler. Fremstillingen er stort sett lik det man gjør ved en krone. Resultatet er som ved kroner: pent, har god komfort og lang holdbarhet.

Alternativet til bro er implantat eller avtagbar protese.

Dersom en tann er rotfylt og skal ha krone eller brukes som bropillar, må denne ofte styrkes med en konus(stift).
Bleking av tennene har blitt svært populært de senere årene.

Den mest skånsomme blekebehandlingen er den så kalte hjemmeblekingen. Først må vi ta avtrykk av tennene. Etter noen få dager har vi fremstilt skinner(ev. kun til overkjeven) og vi gir veiledning hvordan blekemidlet skal brukes sammen med skinnene. Best resultat oppnås vanligvis ved nattbleking. Etter ca 10 netter, eller 2 timer dagbleking, er behandlingen ferdig.

Ulemper: Det er umulig å love et godt resultat, men som regel er pasientene svært så fornøyde.

Resultatets varighet varierer, fra noen måneder til mange år.

Eldre pasienter med blå/grå nyanser gir ikke så godt resultat.

Bleking er ikke skadelig for tennene ved riktig bruk, men ising kan forekomme. Ising behandles med fluoridskyllevann eller tannkrem mot ising.

Snakk med oss vedr. den blekemetoden, på kontoret - hjemme - kombinasjon, som passer deg best.

Periodontitt ("pyrrea") er den vanligste tannkjøttssykdommen.

Sykdommen utvikler seg vanligvis over lang tid og kan føre til at tennene løsner helt. Sykdommen er genetisk betinget. Det betyr at noen er svært disponerte for sykdommen mens andre ikke vil få problemet selv om renholdet er dårlig. Pasienter som er disponerte for sykdommen, må holde et nitidig renhold. Behandlingen er hyppige kontroller av tannkjøtts-lommer og rengjøring/scaling av disse.

Mulighet for trygderefusjon og skatte fradrag. Spør oss!
Ved rotfylling erstattes nerven med guttaperka/gummimasse. Grunnen til at nerven må fjernes er som regel at et hull har blitt for dypt. Det oppstår en betennelse og nerven "dør". En nervebetennelse kan ofte oppstå mange år etter at tannen er blitt reparert for et dypt hull. Tilstanden er ofte svært smertefull. Klassiske symptomer: dunkende smerte, ømfintlighet for varme(for eksempel kaffe), vanskelig å si hvor smerten kommer fra og økende smerte på kvelden.

Behandlingen går vanligvis over to seanser, men varierer i tid. En jeksel kan ha 4 rotkanaler, mens fortenner har kun 1.

Etter ferdig rotfylling legges toppfylling eller bygges opp med konus og krone.
Vi utfører uttrekning av tenner, samt spalting og kirurgisk fjerning av delvis retinerte (ikke fullstendig frembrudte) visdomstenner. Retinerte visdomstenner og annen tann- og kjeve- kirurgi henviser vi til spesialist.
Har du sprøyteskrekk? "The wand"(tryllestaven) kan være et bra alternativ.

Bedøvelsen er så godt som smertefri og du føler ikke at halve ansiktet er lammet. I overkjeven kan en injeksjon dekke et større område uten at leppen er involvert. I underkjeven bedøves som regel tann for tann...mange tror at de ikke er bedøvet...men det er de!

Bedøvelsesmetoden krever noe mer tid og engangsutstyr. Derfor er metoden litt dyrere enn ordinær metode. Se prisliste.
Tanngnissing er et stort problem. Undersøkelser viser at 4 av 10 har dette problemet. Det kan føre til hodepine, ømhet i kjeve og nakkemusklene, samt nedslitte tenner.

Snakk med oss om hvilken type bittskinne som vil passe deg best!

Det er gode trygderefusjonssatser for enkelte behandlingsgrunnlag.
Når tannsettet er så mangelfullt at fast bro ikke kan utføres vil disse behandlingsmetodene bli alternativet. Ingenting kan erstatte egne tenner eller en fast bro. Allikevel kan en konuskontruksjon på kun to gjenstående tenner være pent og velfungerende! Vi finner løsningen som er best for deg!

• Vanskelige retinerte visdomstenner og annen

tann- og kjevekirurgi.

• Avansert periodontitt og periodontal kirurgi (tannkjøttsykdommer).

• Implantatbehandling

• Spesielt vanskelige endodontiske kasus (rotfylling). Parkvn 60.

• Kjeveortopediske indikasjoner (regulering). Parkvn 60

• Slimhinnelidelser.

Vi legger her ut noen av våre kasus som kan være interessant å se:

Kasuseksempler